КВАЛИФИКАЦИОННА ХАРАКТЕРИСТИКАна машинен инженер по специалност “КОРАБОСТРОЕНЕ И МОРСКА ТЕХНИКА”с образователно квалификационна степен “БАКАЛАВЪР”
Квалификационната характеристика на машинен инженер с образователно-квалификационна степен “Бакалавър” по специалност “Корабостроене и Морска техника” е в съотвествие със Закона за висшето образование (ДВ бр.112/1995 г.) с Държавния регистър на образователно-квалификационните степени (ПМС № 86, ДВ бр.24/1997 г.) и с Наредбата за единни държавни изисквания за специалност “Корабостроене и морска техника” от професионално направление “Корабостроене” (ПМС №171/03.08.1998г, ДВ бр.94/12.08.1998 г.)
ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ НА БАКАЛАВЪРА ПО“КОРАБОСТРОЕНЕ И МОРСКА ТЕХНИКА”
Машинният инженер със специалност “Корабостроене и Морска техника” с образователно-квалификационна степен “Бакалавър” получава подготовка за извършване на проектантска, конструкторска, производствена, ремонтна и управленска дейности в проекто-конструкторската и технологичната област на специалността му. Последната обхваща проектирането, конструирането, постройката, ремонта и техническото осигуряване на кораби и морски съоръжения. В тази област на професионална активност той следва да прилага и икономически и екологосъобразни подходи и методи. Реализацията му може да бъде както в държавния, така и в частния сектор в: - организации, бюра и фирми, чийто предмет на дейност е свързан с проектиране на кораби, морски съоръжения и едрогабаритни метални конструкции; - корабостроителни и кораборемонтни предприятия и фирми; - технически подразделения на водния транспорт, строителния и техническия флот; - промишлени предприятия и фирми за производство на едрогабаритни метални конструкции с общо предназначение и др. Подготовката на инженера следва да бъде адекватна на изискванията на отделните йерархични нива и звена на посочените предприятия и фирми.
ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПОДГОТОВКАТА НА БАКАЛАВЪРА ПО “КОРАБОСТРОЕНЕ И МОРСКА ТЕХНИКА”.
Бакалавърът по “Корабостроене и морска техника” трябва да притежава: · фундаментални и широкопрофилни знания, гъвкава и склонна към развитие теоретична и специализирана подготовка; · високи граждански и нравствени добродетели, обща и езикова култура и компютърна грамотност; · необходимата подготовка за продължаване на образованието си в последващите образователно-квалификационни степени “магистър” и “доктор”.
СТРУКТУРА НА ОБУЧЕНИЕТО
Тя почива върху съчетанието на различните форми на подготовката, разпределена на три нива – общоинженерна, общокорабостроителна фундаментална и специализираща. Последната дава възможности за избор на профилиращи алтернативи в рамките на специалността. · Общоинженерната подготовка обхваща обучението по Висша математика, Химия, Физика, Материалознание, Инженерна графика, Теоретична механика, Съпротивление на материалите, Машинни елементи, Техническа термодинамика, Електротехника и електроника, Технология на машиностроителните материали, Информатика, Техническа безопасност, Чуждоезиково обучение, Философия, Икономика и др. и дава широкия облик на машинния инженер. · Общокорабостроителната фундаментална подготовка обхваща дисциплините: Корабна хидродинамика, Океанология, Морска геология, Корабостроително чертане, Компютърна графика, Основи на корабостроенето и морската техника и др. Тази подготовка осигурява необходимите условия и теоретични знания за усвояване на физическата същност на кораба и морските съоръжения като сложни плаващи обекти и на взаимодействието им с околната среда. · В специализиращата част са включени дисциплините: Статика и динамика на кораба и морските съоръжения, Системи за морски съоръжения, Морски енергетични уредби, Ходкост и маневреност на кораба и морските съоръжения, Строителна механика на кораба и морските съоръжения, Електрообзавеждане на кораба и морските съоръжения, Якост и конструкция на кораба и морските съоръжения, Заваряване на морски конструкции, Вибрации на кораба и морските съоръжения, Устройства за кораби и морски съоръжения, Проектиране на кораба и морски съоръжения, Технология за строителство на кораби и морски съоръжения, Архитектура на кораба и морски съоръжения, Английски език – специализиран и др. Специализиращата подготовка е с гъвкава структура, постигната чрез частична избираемост и възможност за обновления и дава непосредствени и методологически знания за успешен професионален старт на младия “бакалавър-инженер” при неговата реализация .
УМЕНИЯ НА БАКАЛАВЪРА ПО “КОРАБОСТРОЕНЕ И МОРСКА ТЕХНИКА”
Бакалавърът по “Корабостроене и морска техника” трябва да умее: · Да проектира кораби и морски съоръжения и да конструира елементи, агрегати, системи и устройства на корабите и морските съоръжения; · Да организира и управлява производствените процеси, свързани с постройката и ремонта на кораба и морски съоръжения и на едрогабаритни метални конструкции; · Да участва в опитно-изследователски дейности, свързани с корабостроителни и морски технологии и системи; · Да извършва консултантска и търговска дейност, свързана с кораби, морски съоръжения и метални конструкции.
· Математика, физика, химия, теоретична механика и други; · Базова инженерна подготовка по основните инженерни науки; Специализирана подготовка · Науки за морето, статика и динамика на кораба и морските съоръжения; · Проектиране на конструкциите на кораби и морски съоръжения; · Проектиране и конструиране на кораби и морски съоръжения; · Технология на строителството на кораби и морски съоръжения; · Особености на експлоатацията и ремонта на кораби и морска техника. Базови знания по: · Икономика, организация и управление на отраслови структури; · Специализирани компютърни системи; · Английски език ( Обучение 7 семестъра и полагане на държавен изпит ) . Обучението за степен “бакалавър” завършва с държавен изпит по специалността или дипломна работа и държавен изпит по английски език.
|