Transport Equipment and Technologies

Катедра ДВГ е създадена през 1965  год., когато от катедра “Машинни елементи е преназначен асистент инж. Любен Трайков за първи асистент в катедрата и за изпълняващ длъжността временен ръководител катедра.

През 1966 год., като стажант асистент идва инж. Димитър Пилев от ДСО “Корабостроене”, а малко по-късно е избран за асистент и инж. Божидар Пронев. По този начин от учебната 1966/67 год., катедрата започва занятия с  първия випуск по специалност ДВГ. Занятията се водят на територията на ВИНС – Варна, където е организирана и първата лаборатория на катедрата. През 1967  год. е избран за асистент и инж. Михаил Серафимов, като в този състав катедрата съществува до 1972 год. За неин ръководител е назначен к.т.н.инж. Венелин Севастакиев, а малко по-късно вече като доцент е избран за ръководител катедра. Като хонорувани преподаватели в катедрата са работили ст.н.с. ІІ ст. Асен Вълев и ст.н.с.ІІ ст. Стефан Ковачев от НИПКИДА-София.

В периода 1972 – 1978 год. числения състав нараства до 12 човека; избрани са с конкурси: за доцент – к.т.н.инж. Трифон Анчев; за асистенти – инж.Славчо Жечев, инж.Неделчо Иванов, инж.Ангел Димитров, инж.Светла Стоилова, инж.Боян Власев, инж.Иван Стефанов /напуска през 1984 год./ и инж.Иван Табаков. По-късно съставът е попълнен с нови асистенти: инж.Здравко Иванов, инж.Сергей Белчев, инж.Трифон Узунтонев, инж.Игор Дяков /напуска през 1994 год./, инж.Стефан Стефанов.

През 1995 год. катедрата наброява 14 човека от които: един професор, пет доцента, седем главни асистента и един старши асистент, от тях един е доктор на науките и седем са доктори. Към катедрата като помощен персонал работят: един преподавател по кормилна практика, двама инженер-механици, двама специалисти механици и лаборант.

През 1970 год. катедрата се пренася на територията, която заема и сега и започва създаването на материалната й база. Паралелно с това върви и кадровото израстване на преподавателите. През 1972/73 год. първоначално постъпилите защитават кандидатски дисертации в Русия /СССР/, а до 1976 година – трима вече са доценти.

От второто основно попълнение преподаватели четирима също защитават дисертации у нас през периода 1982/85 год. През 1989 год. е избран първия  професор на катедрата – Венелин Севастакиев. През 1994 год. доц.д-р М.Серафимов защитава втора докторска дисертация, а по-късно става и професор. Втора докторска дисертация защитава и доц.д-р  Д.Пилев, а година по-късно също става професор.

През този период в пенсия излизат доц.д-р  Т.Анчев, доц.д-р Л.Трайков и проф.д-р В.Севастакиев. /Той е назначен за гост професор през 2002 и 2003 г./ Освободени са преподавателите гл.ас.Б.Власев и гл.ас. И.Табаков /през 2003 г./ Като гост преподаватели са назначени инж.Росен Петров и инж. И.Табаков. Докторска дисертация защитава гл.ас.Н.Иванов и гл.ас.З.Иванов.

През 2004 год. в пенсия излизат проф.д.н.инж. М.Серафимов и доц.д-р инж. Б.Пронев, като доц.Пронев е назначен за гост-преподавател. От есента на 2004 год. с конкурс е назначен за асистент Росен Петров Христов.

До 2003 година членове на катедрата са били избирани на ръководни длъжности в Университета: проф.д.н. Д.Пилев е бил Заместник ректор, проф.д-р В.Севастакиев и проф.д.н. М.Серафимов са били Декани на МФ, а доц.д-р Б.Пронев, доц.д-р А.Димитров, доц.д-р Св.Стоилова са били Зам.декани на  Факултети.

Съществено развитие на материалната база на катедрата се осъществява в периода 1978/90 год. Оборудвани са лаборатории и учебни кабинети по всички основни дисциплини. Оформят се научни направления по: Динамика, шум и вибрации на ДВГ; Разработване на  ДВГ; Газови двигатели; Нови материали в двигателостроенето; Нови конструкции в ДВГ; Горивоподаване и работен процес и др.

Преподавателите участвуваха активно  в разработването на програмата “Перкинс”. Разработени са над 30 теми по НИС. В момента функционират три сервизни бюра, занимаващи се с ремонтна дейност /ДВГ и автомобили/.

От 1987 год. обучението на студентите в катедрата се извършва в два модула: модул ДВГ и модул МТС /Моторни Транспортни средства/, като за втория модул започва да се създава и материална база.

Катедрата е установила интеграционни връзки с ВУЗ и институти от Русия, Украйна, Чехия, Германия, Полша, Югославияя.

През 1993 год. катедрата е преименувана от “Двигатели с вътрешно горене” в катедра “Транспортна Техника и Технологии”.

До 1993 год. ръководител катедра е проф.д-р инж. В.Севастакиев. От 1993 до 1994 год. на негово място е избран  доц.д.н.инж. М.Серафимов. От 1994 год. ръководител катедра е доц.д-р А.Димитров.Настоящ ръководител катедра е доц.д-р Н.Иванов.